Ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO v pondělí oznámil v rozhovoru pro server Novinky, že nastal čas jeho odchodu z vlády. To by sice ještě nemuselo nic znamenat, protože kromě nálepky "nejdéle sloužící šéf dopravního resortu v historii Česka" by Ťok mohl nosit klidně i visačku "ministr nejdéle obestřený úvahami o odvolání či rezignaci". Ostatně ani teď není zatím rozhodnuto, zda si ponechá poslanecký mandát. Přesto jako ministr Ťok tentokrát evidentně končí.

Už z výše řečeného vyplývá, že "nejdéle sloužící" neznamená nejlépe sloužící ministr. Fakt, že Ťok vydržel ve funkci pět let a od prosince 2014 byl členem tří vlád, je spíš výsledkem zájmu šéfa hnutí ANO Andreje Babiše o jeho angažmá než nějakých výjimečných ministerských výkonů. Naopak, Ťok musel po celou dobu čelit tvrdé kritice, že se mu nedařilo nastartovat rychlejší dostavbu dálniční sítě. Na jeho hlavu se permanentně snášely problémy spojené s protahující se rekonstrukcí D1. A výsměch sklidil za neschopnost odstranit během uplynulého půldruhého roku billboardy kolem dálnic a silnic první třídy. Dlouhou dobu se Ťokovi nedařilo ani připravit a prosadit v parlamentu zákon o liniových stavbách. Loni pak Ťok popudil komunisty, na jejichž podpoře je Babišova vláda závislá, když přišel s nápadem privatizovat ČD Cargo.

Babiš si přitom od nasazení Ťoka do vlády po rezignaci Antonína Prachaře sliboval, že tohle všechno zvládne. Nejspíš i proto, že měl za sebou dlouholeté působení na pomyslné druhé straně barikády. Jako dlouholetý manažer a od roku 2008 generální ředitel stavební společnosti Skanska znal Ťok problematiku výstavby silnic a dálnic "zevnitř". Například v roce 2011 se dostal do sporů s tehdejším ministrem dopravy Vítem Bártou.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Proč vlastně Dan Ťok setrval ve vládě na pozici ministra tak dlouho?
  • Kdo nad Ťokem držel ochrannou ruku?
  • Jaké jsou další možné důvody jeho nynějšího odchodu?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se