Výrazné zvýšení daní za alkohol je neefektivnějším způsobem, jak omezit konzumaci alkoholu. Ve své studii z července letošního roku k tomu srovnáním systémů v šestnácti státech světa dospěla Světová zdravotnická organizace.
V České republice, kde je spotřeba alkoholu druhá nejvyšší na světě, má státní rozpočet v návrhu na příští rok naplánované snížení daně z přidané hodnoty na pivo. Přitom i pivo je alkohol, byť to možná leckoho překvapí. Jediné, k čemu se teoreticky schyluje, je lehké omezení reklamy. Ta by už neměla tvrdit, že je alkohol skvělý, ale že je jenom docela fajn.
Přístup Čechů k alkoholu je ve světovém měřítku unikátní. Jsme země, kde nikdo nemusí vysvětlovat, proč pije. Naopak, musí objasnit, proč nepije. Vysvětlení smrtelnou chorobou je přípustné. Sdělení, že alkohol nic kromě bolehlavu a nesmyslných řečí nepřináší, se naopak považuje za divné, ba neslušné.
Co se dočtete dál
- Jaký vliv má reklama na konzumaci alkoholu mladistvými a nakolik je ovlivňují jejich vlastní rodiče?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.