Vánoce jsou většinou a pro většinu krásné svátky. A právě proto do nich musí opět šťourat ekonomové, snad v rámci imperativů jejich údajně „imperiální vědy“, jaký přívlastek ekonomii dodal „všeekonom“ Gary Becker.

Mimo mnohé makroekonomické dopady a komentáře v tomto ohledu je každoročním folklorem zmínění tématu mrtvé váhy z darování dárků. Připomeňme si stručně, o co se jedná. V roce 1993 publikoval americký ekonom Joel Waldfogel krátký článek, v němž se zabývá rozdílem mezi tím, jak obdarovaní hodnotí svůj dárek oproti tomu, kolik za něj zaplatili dárci. Právě tento „nesoulad“ tvoří základ výpočtu ztráty mrtvé váhy, která je podle Waldfogela v rozmezí 10 až 30 procent z celkové nominální hodnoty vánočních dárků.

Zbývá vám ještě 90 % článku

Co se dočtete dál

  • Jak reagují české domácnosti na rostoucí ceny?
  • Jak vláda řeší současné ekonomické výzvy?
  • Jaká jsou očekávání odborníků pro následující měsíce?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.