V (ne)nástupu elektromobility v Česku tu něco dlouhodobě nehraje. Jsme země, která má zhruba 150letou tradici elektrizace a elektrifikace, země Křižíka, Kolbena a dalších „otců zakladatelů“ elektrického průmyslu a vůbec stylu života. Bez zajímavosti také není, že právě jmenovaný vynálezce František Křižík zkonstruoval funkční elektromobil již v roce 1895.
Elektrická tradice v českých zemích nezaostala ani ve dvacátém století, kdy se naše podniky staly předními světovými výrobci různých elektrických zařízení, třeba jističů či rozvaděčů nebo i klíčových komponent pro elektrárny různého druhu, a také jsme se stali výrazným vývozcem elektrické energie.
Tato tradice se může zdát v rozporu s dnešními postoji Čechů k elektromobilitě. Tuzemští spotřebitelé jsou dlouhodobě skeptičtí, což se promítá i do toho, že je naše republika v podílu elektromobilů výrazně pod průměrem severní a západní Evropy. Unikát potvrzuje i průzkum EY, který letos zjistil, že skeptiků máme 28 procent ve srovnání s 13 procenty ve zmíněných regionech. Fakt, že Češi preferují vedle spalovacích motorů oproti čistě elektrickým i hybridní řešení, potvrzuje, že nemají plnou důvěru v tuto technologii. Na rozdíl od západních trhů je u nás míra adopce čistě elektrických vozidel ve srovnání s hybridy velmi nízká.
Elektromobilita ano, ale s ohledem na realitu trhu. Evropský autoprůmysl bude potřeba nastartovat
Ačkoli si moderní elektrické vozy prošly řadou porodních bolestí a stále se mají technicky i výkonnostně kam posouvat, což čeští motoristé citlivě vnímají, bod zlomu v jejich prospěch leží jinde než v technologii. Kromě rostoucího povědomí o větší ekologičnosti elektrických vozů jsme letos zaznamenali jednu výraznější změnu.
V Česku sice přetrvává přesvědčení, že pořízení elektromobilu je finančně náročné – myslí si to 40 procent dotázaných. To je však znatelně méně než před rokem (68 procent). Tento posun potvrzuje, že zlom nastane v historický den, kdy se dočkáme cenové parity mezi elektromobily a vozy se spalovacími motory. Ta doba se s klesajícími náklady na výrobu baterií rychle blíží. U elektrických vozů s vyšším dojezdem (kolem 600 kilometrů) očekáváme zlom ke konci této dekády. Skeptiků tak s klesající cenou dále ubude.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist