Ekonomickými texty v poslední době často rezonují pojmy jako nearshoring či friendshoring; jde o kombinaci geografické blízkosti a vstřícného přístupu. Všeobecné globalizační nadšení se už pěknou řádku let zadrhává, a i když globalizaci zastavit nelze, obchodní vztahy, vazby a toky si po četných komplikacích hledají nové a hlavně robustnější cesty. Vztahy mezi USA a Čínou procházejí chladným obdobím, slovník politiky a byznysu je plný pojmů, jako jsou tarify a celní omezení. Firmy ze západu Evropy jsou nuceny k nikdy nekončící optimalizaci nákladů, ovšem nyní s přihlédnutím k faktoru stability dodávek surovin a zboží.

 

V tento moment přichází čas pro náš region. Ekonomiky nám bližší více (česká či polská, případně maďarská) či méně (rumunská) jsou přichystány na příliv investic ze zahraničí. Doslova tektonické pohyby se odehrávají v automobilovém průmyslu, kde značná celní omezení jsou již realitou. I proto vidíme snahu čínských firem o výstavbu továren v zemích EU, kde roli trojského koně hrdinně sehrává Maďarsko. Maďarské stepi se otevřely investicím pro čínské výrobce elektroaut BYD, baterií NIO i vlaků CCRV. Politická orientace Maďarska na jedné straně přitahuje investice z Dálného východu, na straně druhé znemožnila maďarskému kapitálu akvizici španělského výrobce vlaků Talgo právě z důvodu geopolitických rizik.

Na druhou stranu jde o mnohem širší a významnější proudy než jen o Maďarsko. Polsko je velmi významný trh se silnou ekonomikou, které se vyhýbají skoro všechny globální recese. Polský spotřebitel již je se svojí kupní silou na úrovni některých jihoevropských zemí. Příliv zahraničních investic již vidíme i na datech, Polsko se těší každoročnímu přílivu investic zhruba o objemu 20 miliard dolarů, byť například Intel svoji investici o objemu 4,2 miliardy eur v Polsku nyní pozastavil.

Pandemie nám ukázala, že není dobré vyrábět zdravotnická zařízení a léky mimo evropský kontinent, obdobné uvažování se nabízí i pro další produkty. Pro investory jsou klíčové položky jako cena práce, dostupná pracovní síla, cena energií, ale i právní stabilita, kvalita infrastruktury, případně politický režim. Je na čem pracovat (vždyť Česko se těší letos na svých nových 118 km dálnic a v příštím roce na zhruba dalších 80 km), ale i tak země střední Evropy jako celek mají pro výrobní investory svoji atraktivitu.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist