O nefinančním reportingu neboli ESG budeme slýchat stále častěji. Zkratku znají hlavně největší firmy, které už dnes musejí každý rok publikovat zprávu o tom, jaký mají dopad na životní prostředí (Environment), jak jsou společensky odpovědné (Social) a jakým způsobem je společnost vedena (Governance). Na základě evropské směrnice se ale tato povinnost už za necelé dva roky bude týkat i všech veřejně obchodovaných firem a celé řady dalších, které ani na burze nejsou. Je jasné, že povinnost nefinančního reportingu se i pak bude dál rozšiřovat.
Jak takový ESG report vypadá? Může mít desítky i stovky stran a zatím ani není příliš ustálené, co vše v něm má být napsané. Ze strany auditorů není ani jasně dané, nakolik musejí být firmy ve svých nefinančních zprávách transparentní.
Může se tedy zdát, že jde o nařízení, které má pramálo smyslu. Ale opak je pravdou. Smysl spočívá zejména v tom, že to není ani tak Brusel, kdo ESG vyžaduje, ale sami spotřebitelé. A ti mají v byznysu první a poslední slovo. Právě kvůli nim začínají nefinanční reporting vyžadovat i banky a investoři, protože vědí, že nějaké aktivity jsou pro spotřebitele nepřijatelné a investice do firmy, která se jich dopouští, tak představuje riziko.
Uvedu příklad pro ty, kdo by měli pochybnosti o tom, že je to veřejnost, kdo chce firmám mluvit například do toho, jaké mají mít v kancelářích žárovky či že mají nabrat více kolegů z řad menšin, popřípadě dalších věcí, které s byznysem zdánlivě nesouvisejí. Měl jsem možnost se o tom sám přesvědčit na jedné nedávné akci pro fintechové startupy, kde se o ESG diskutovalo.
Přitom vzhledem k tomu, že je zatím nefinanční reporting povinný jen pro velké firmy a na startupy se asi ještě nějaký čas nedostane, tak jsem očekával, že o ESG nebude mezi startupy vůbec řeč. Z jejich pohledu ale šlo o jedno z nejdůležitějších témat. Proč? Protože údaje z ESG jsou jedním z rozhodujících faktorů, na jehož základě si mileniálové a generace alfa vybírají zaměstnání.
Firmy by tedy měly pamatovat na to, že u mladších generací bude stále těžší si v byznysu vystačit „pouze“ s dobrým produktem. Stále důležitější bude pomyslné firemní zákulisí, které za produktem stojí. Pokud nebude splňovat určité nároky, bude to mít firma těžší nejen na spotřebitelském trhu, ale i na trhu práce. I v Česku tak lze najít celou řadu firem, které už teď nefinanční reporting dělají, i když jim to EU ještě nenařídila.
A nakonec doplním ještě jeden důvod, proč má smysl se ESG věnovat, nehledě na nařízení EU či tlakům spotřebitelů. V dlouhodobém horizontu má ESG kromě důvěryhodnosti prokazatelně pozitivní vliv také na výkonnost firmy. Jak to? Rozhodnutí sledovat a zlepšovat ESG ve firmě zpravidla odhalí věci, které pro firmu nejsou výhodné. Řeč je třeba právě o těch žárovkách, které nejsou úsporné, či o firemní kultuře, která by mohla fungovat lépe. Jde jen o to si těch věcí začít všímat a sledovat je. A v tom ESG reporting bezpochyby pomáhá.
Autor působí na Fakultě podnikohospodářské VŠE
Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist