V souvislosti s rostoucí inflací především vyjádření zástupců agropotravinářského sektoru poukazují na vysoké marže maloobchodních řetězců. Ministerstvo zemědělství v tiskové zprávě z 20. dubna přináší alarmující čísla a dodává, že usiluje o spravedlivější rozdělení zisku mezi zemědělce, zpracovatele a obchodníky. Nejenže jsou pojmy marže a zisk často zaměňovány, ale výše marží jsou v médiích prezentovány bez uvedení způsobu, jak byly spočítány.

V podnikové ekonomice je marže rozdílem mezi cenou prodejní a cenou nákupní u zboží. Z celopodnikového hlediska úhrnem za všechno zboží se jedná o rozdíl mezi tržbami za prodej zboží a náklady vynaloženými na prodej tohoto zboží. Pokud tento rozdíl připočítáme k nákladům na zboží, jedná se o tzv. obchodní přirážku. Ilustrativní příklad: 1 kg konzumního kmínového chleba by obchodník z pekárny nakoupil za 20 Kč a prodal za 35 Kč, pak obchodník na 1 kg přidává 15 Kč. Obchodní přirážka by vzhledem k nákupní ceně činila (35 – 20) / 20 x 100 = 75 % k nákupní ceně. Ovšem rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou je možné vztáhnout také k prodejní ceně. V tom případě bychom došli k marži (35 – 20) / 35 x 100 = 42,86 %. Tedy z jedné koruny tržeb za chleba použije obchodník necelých 43 % na provoz obchodu. Je tedy důležité, aby byl jasně uveden postup výpočtu publikovaných čísel.

Zisk (správně výsledek hospodaření) však není totéž co marže. Z marže obchodník hradí například náklady na energie, provoz skladů, služby (najatou dopravu, nájemné obchodních prostor, úklid, ostrahu, právní a účetní služby, marketingové služby atd.), mzdy zaměstnanců a další provozní náklady. Například z veřejně dostupné auditované účetní závěrky společnosti Albert Česká republika, s. r. o., za rok 2020 lze spočítat obchodní marži a zisk:

Tržby za prodej zboží = 58 417 037 tis. Kč

Náklady vynaložené na prodané zboží = 41 567 787 tis. Kč

Obchodní marže: 58 417 037 – 41 567 787 = 16 849 250 Kč. Tato částka sloužila ke krytí provozních nákladů, jejichž nejvýznamnější příklady jsou uvedeny v předchozím odstavci.

Průměrná obchodní přirážka ke všem druhům zboží tedy činila 40,53 % k nákladům na prodané zboží. Vztaženo k tržbám dojdeme k číslu 28,84 %.

Po zahrnutí všech provozních výnosů a nákladů vykázal Albert provozní zisk 2 515 640 tis. Kč (4,3 % z tržeb za prodej zboží).

Stejně jako zemědělci a potravináři, i maloobchodní řetězce čelí také růstu cen vstupů a rostoucím nákladům. Je ale důležité sledovat, zda dochází k přiměřenému růstu prodejních cen, kdy vyšší ceny a zvýšení marže slouží k pokrytí rostoucích provozních nákladů obchodu, a nikoliv k tvorbě výrazně vyšších zisků. Situace v maloobchodu s potravinami je ještě složitější o relativně vysokou intenzitu konkurence především ve velkých městech, kde je cena důležitým nástrojem konkurenčního boje mezi obchodníky.

Pouhé sledování prodejních cen tedy nic neříká o maržích maloobchodních řetězců bez znalosti nákupních cen a konkurenčního prostředí. Navíc mezi zpracovateli potravin či výrobci nápojů a maloobchodními řetězci často stojí ještě velkoobchod, který má rovněž svoje marže. Kontroly by tedy měly objektivně zjistit, zda jsou opravdu viníky vysokých cen obchodní řetězce nebo další článek vertikály v podobě různých obchodních zprostředkovatelů.

Autor působí na Fakultě podnikohospodářské VŠE

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist