Svět práce se dynamicky mění, a to hlavně díky novým technologiím. Důsledkem těchto změn je i rostoucí počet znalostních pracovníků a pokles počtu těch, kteří vykonávají čistě fyzickou práci. I když mezi oběma světy existuje úzký vztah a oba se setkávají se selháním systémů či jejich nefunkčností, používají odlišné způsoby pro jejich signalizaci.

Pokud se ve světě fyzické práce zastaví výrobní linka, problém je okamžitě zjevný a technik může příčinu poruchy zjistit a odstranit. Avšak ve znalostních projektech a procesech mohou být problémy a slabá místa mnohem obtížněji rozpoznatelné.

Průkopníkem myšlenky vizuálního managementu je firma Toyota, v jejíž profesní mluvě je japonské slovo mieruka (doslova „vidíš“) téměř posvátným výrazem. Jeho význam v širším kontextu označuje vizuální management pomocí zkratkovitých, avšak snadno srozumitelných informací. S obdobnou myšlenkou se setkáváme již u Alberta Einsteina: „Pokud to nemohu nakreslit, nerozumím tomu.“ Též věhlasný architekt Le Corbusier proslul výrokem: „Raději kreslím, než mluvím, protože kresba je rychlejší a neposkytuje mnoho prostoru lžím.“

Základem efektivní vizuální komunikace je dodržování tří důležitých pravidel: (1) snadná
srozumitelnost, (2) dostatečně velké písmo či symboly umístěné na viditelném místě a (3) jednoduchost aktualizace informací. Jedním z technologicky nenáročných způsobů vizuálního managementu je tabule znázorňující projekt nebo proces. Jak projekt pokračuje, na tabuli se přidávají barevné poznámky na lepicích lístečcích Post-It. Spolehlivost tohoto systému barevného kódování však vyžaduje, aby všichni, kdo se na projektu podílejí, byli upřímní, což ve skutečném světě nemusí vždy platit.

Společnosti stále častěji používají on-line řešení v podobě cloudových aplikací se sdíleným přístupem, čímž pomáhají členům týmu udržovat projekty a procesy na správné cestě. On-line přístup je obzvláště důležitý pro hybridní práci, kdy lidé pracují částečně z domova a částečně z kanceláře, a též v současné situaci, kdy kvůli pandemii a ekonomickému lockdownu mnozí pracují pouze z domova.

Pro potřeby digitálního vizuálního managementu máme hned několik on-line aplikací. Patří mezi ně např. Monday.com, Kissflow.com, Asana.com, Workfront.com nebo aplikace Hive.com. Některé z nich se pyšní propracovanou multimediální uživatelskou podporou ve formě video tutoriálů se vzdělávacím obsahem. Každá organizace je však jiná a má svou vlastní představu o standardech vizuální komunikace. Ať už si vybereme jakoukoli aplikaci, je potřeba investovat čas a úsilí, abychom ji přizpůsobili potřebám uživatelů.

Jak tedy můžeme zefektivnit, zlepšit a zrychlit komunikaci, abychom včas zachytili signály o možných problémech vznikajících v pracovním prostředí založeném na znalostech? Je důležité si uvědomit, že jakýkoli systém vizuálního managementu – digitální či analogický – závisí na upřímnosti, otevřenosti a pravdivosti – ale ruku na srdce, kdo z nás, ať již z jakéhokoliv důvodu, chce detailně informovat o všech problémech, s nimiž se setkává?

Pokud zastáváte vyšší manažerskou pozici, jedním z mála možných řešení je častá komunikace se členy týmu o aktuálních úkolech. Obzvláště důležitá je zpětná vazba od těch pracovníků, kteří jsou v přímém kontaktu se zákazníky, protože poskytuje manažerovi přesnější přehled o situaci a možnost proniknout do podstaty problémů. To usnadňuje lepší pochopení příčin nižší efektivity práce a včasné rozpoznání slabých míst v procesech organizace. Dobře promyšlená otázka a hřejivé lidské slovo vhodně navazující na signály vizuálního managementu může být v rejstříku dovedností úspěšného manažera tou pravou strategií.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist