Celý finanční sektor je v současné době vlivem hekticky se měnícího prostředí nucen přizpůsobovat se zcela novým podmínkám a dynamickým vývojovým trendům. Tento proces se týká i odvětví pojišťovnictví, které mělo ještě nedávno pověst jednoho z nejkonzervativnějších odvětví. Z odborné komunity zaznívají názory, že odvětví pojišťovnictví se v příštích patnácti letech změní více než za celé minulé století.
Komerční pojišťovnictví stále funguje jako nástroj pomoci subjektům rozhodovat se v nejistých
podmínkách a pomoci jim finančně řešit negativní důsledky nahodilých jevů, a tedy ve
výsledku stabilizovat jejich finanční situaci v případech konkrétních nahodilých nebezpečí.
Z této své stochastické podstaty je považováno za vysoce sofistikované finanční podnikání.
Historicky mělo pojištění významnou roli při finančním kompenzování přírodních a podobných
katastrof, havárií atd., které byly deklarovány jako pojistitelné. Aktuální otázkou je, do jaké míry má komerční pojišťovnictví pokračovat v tomto historickém poslání a snažit se o co nejvyšší míru finanční eliminace dopadů katastrof, ovšem s možností fatálního defaultu, anebo nabízet pojistné krytí tradičně pojistitelných katastrofických realizací s limity plnění a výlukami z pojištění.
Zejména v poslední dekádě v souvislosti s digitálním boomem na pojistné trhy masivně vstupují nové subjekty typu fintech, insurtech, peer-to-peer a další, zejména technologické platformy, které zahrnují do své nabídky i pojistné produkty. Jejich výhodou oproti kamenným komerčním pojišťovnám jsou nižší náklady správní režie, fungování zásadně on-line, tudíž nemají náklady na pobočky ani na pojišťovací zprostředkovatele. Komunikace probíhá na sociálních sítích s rychlou výměnou informací. Produkty mohou nabízet více srozumitelné pro klienty a také výrazně levnější.
Škála nabídky produktů od nově na trh vstupujících subjektů je ovšem determinována právě nutností nabízet jednoduché produkty jako cestovní pojištění nebo havárie motorových vozidel. Prostor se vytvoří i pro pojišťování komponentů chytrých technologií. Prakticky se ovšem nemohou pouštět do pojišťování jednak složitějších produktů, jednak zejména takových, kde hrozí velké, až katastrofální škody.
Zásadní otázkou v tomto ohledu je, zda start-upy a podobné platformy sázející na hladké provádění platebního styku a datových transakcí budou hlavními devízami dalšího rozvoje odvětví pojišťovnictví, nebo zda dojde, k čemuž se názorově přikláníme, k udržení si jisté míry exkluzivity v poskytování sofistikovaných pojišťovacích služeb tradičními institucemi. Zejména pak v oblastech, kde hrozí nahodilá realizace velkých, až katastrofálních škod, kde mohou uplatnit své historicky nabyté know-how.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist