Lidé se dělí na dva tábory. Jeden se domnívá, že pracovat znamená přesunout se z bodu A do bodu B v odpovídajícím oblečení, v daném bodě strávit ve vymezeném časovém úseku mnoho hodin (čím vyšší pozice, tím více hodin je nutné strávit v bodě B), v jejichž průběhu je nutné či vhodné (záleží na typu povolání) vykonat nějakou činnost.

A pak je druhá část lidstva, která pod pojmem práce chápe výkon nějaké činnosti, přičemž jí je úplně jedno, kde onu činnost vykonává a v jaké části dne. Z první části lidstva se rekrutují zaměstnanci a jejich manažeři, ti druzí, pokud je jim jen trochu přáno, jsou podnikatelé, živnostníci nebo alespoň příslušníci svobodných povolání. Za normálních okolností jsou tyto dvě části lidstva neprostupné a jejich zástupci si v hodnocení, co vlastně je "práce," absolutně nerozumí. 

Pandemie covid-19 toto rozdělení společnosti totálně změnila. Ze dne na den se po celém světě ocitly miliony lidí naprosto odlišných profesí doma, v režimu tzv. home officu. A museli se rychle přizpůsobit jiným podmínkám, často i jinému režimu dne. A stejně tak museli často překonat nejen pracovní překážky (například výuka dětí z domova klade na učitele jiné nároky než stoj před tabulí), ale i vlastní lenost nebo neschopnost pracovat sám bez kolegů a bez neustálého, i když třeba neviditelného, tlaku přítomných nadřízených. 

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Komentáře ke článku

jp.straka 17.05.2020 13:49
Zajímalo by mě, nakolik v článku zmiňovaná analýza poradenské společnosti Moore Czech Republic brala v potaz to, zda člověk na home office musí současně pečovat o děti kvůli zavřené škole a také s nimi například sdílet počítač? Ne každá rodina má doma model 1 člen rodiny = 1 PC. Zdalipak zohledňovala analýza také to, že jiné ze zkoumaných států mají odlišné školní systémy, kde komunikace s žáky na dálku funguje již dlouhdobě a tedy i odpovídajícím způsobem reaguje na to, že rodič žáka, jemuž jsou zadávany úkoly online, je zároveň doma na home office? (Na což nikdo v ČR připraven nebyl). Obávám se, že autoři zmiňované analýzy stejně jako autorka článku podhledli ekonomickému zjednodušování a jediné, co brali v potaz, jsou čísla, čísla, čísla a zase čísla (bez pátrání po to sociálních jevech, které jsou příčinou těchto čísel).
Vladimir Kotala 16.05.2020 21:23
Myslim ze srovnavate jablka a hrusky, tedy cas venovany praci a produktivitu. Prani je pak otcem myslenky. V US mohou lide travit z domu vice casu prave proto, ze produktivita je nizsi. Stejne u nas se muze jednat o uplne totez, mame nizsi produktivitu (=musime travit praci z domu vic casu).
Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru