Při diskusích o umělé inteligenci se často zmiňuje Turingův test (A. Turing byl britský matematik a kybernetik). Ten spočívá v tom, že v jedné místnosti je umístěn systém, který chceme testovat z hlediska projevů inteligence, jak ji známe u lidí, ve druhé člověk. Oběma pokusným subjektům klademe otázky, a to tak, že nevíme, kdo ji dostane, a kdo tedy odpovídá. Odpovědi jsou experimentátorovi tlumočeny takovým způsobem, aby nepoznal, kdo reaguje. Pokud z odpovědí nelze poznat, jestli "pokusník" komunikuje s člověkem nebo systémem, vykazuje systém znaky inteligence, přesněji řečeno je inteligentní v zažitém smyslu slova. 

Existuje protikladný test zvaný čínský pokoj. V tomto myšlenkovém pokusu (autorem je americký filozof J. Searle) se v místnosti nachází člověk a spousta čínských textů. Onen člověk sice neumí čínsky ani slovo, resp. znak, ale umí na základě dotazu položeného v čínštině a nějakých pravidel či charakteristik najít text, jenž obsahuje použitelnou odpověď. Tu pak předá. Tazatel tak získá dojem, že dotyčný čínštinu ovládá.

Jak jinak - vedly se a vedou nekonečné debaty, jestli čínský pokoj vyvrací Turingův test, nebo ne, jestli tento test opravdu specifikuje inteligenci či její projevy atd. Během let vznikla řada konverzačních programů, které jakousi inteligenci simulují. V angličtině je to poměrně snadné, stačí zopakovat dotaz s nějakým doplňujícím textem jako "proč si to myslíš?", "řekni mi o tom víc" a podobně. Jednoduchá analýza dotazu může vybrat nějaké klíčové slovo a na něj se zaměřit.

To však není ten správný směr, jímž by se měly diskuse o umělé inteligenci ubírat. Můžeme pro test vybrat osobu mdlého rozumu a celý test relativizovat. Doběhnout lze člověka, natož systém. Dnes existující projekty pro vývoj umělé inteligence mají k té skutečné daleko. Hodně daleko. Chápu odbornou veřejnost, že toto téma medializuje a propaguje - jde o peníze na další výzkum.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 50 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru