Před osmi měsíci jsem se tady zamýšlel nad perspektivou aut poháněných elektřinou. Dnes jsme ne o krok, ale obří skok dále, aniž by se mnohé z počátku roku 2018 vyjasnilo. Poslanci evropského parlamentu schválili návrh, který ukládá automobilkám, aby auta vyrobená po roce 2030 měla emise CO2 o 40 procent nižší. Pozor – než stanoví norma pro rok 2021, nikoli ve srovnání s dneškem. Pro bylo 62 procent poslanců.
Důsledků je hned několik. Už teď jsou naftové motory na ústupu. Aféra s měřením jim zase tolik neublížila, prostě na nižší emise nemají. Pro benzinové motory to znamená smrtící spotřebu pouhé 4 litry na 100 kilometrů. Při očekávaném růstu prodeje aut (přičemž nízkoemisních a bezemisních se dnes v Evropě prodá jen 35 %) to vede k logickému závěru. Enormní zvýšení prodeje aut na elektrický pohon. Tento závěr je jen zdánlivě logický, ten správný praví, že je nutno hledat jiné alternativy spalovacích motorů. To si ovšem úřednictvo a jím masírovaná veřejnost vykládá výhradně jako elektrický pohon.
A přichází okamžik pro první jedovatou poznámku: Dejme tomu, že 5,5 milionu osobních aut v Česku nahradíme elektromobily. Roční spotřeba jednoho vozu činí při najetí 1000 km měsíčně dvě MWh. Musíme tedy někde mít zdroj 11 TWh. Máme Temelín, zajisté. Loni vyrobil 16 TWh...
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.