Před osmi měsíci jsem se tady zamýšlel nad perspektivou aut poháněných elektřinou. Dnes jsme ne o krok, ale obří skok dále, aniž by se mnohé z počátku roku 2018 vyjasnilo. Poslanci evropského parlamentu schválili návrh, který ukládá automobilkám, aby auta vyrobená po roce 2030 měla emise CO2 o 40 procent nižší. Pozor – než stanoví norma pro rok 2021, nikoli ve srovnání s dneškem. Pro bylo 62 procent poslanců.

Důsledků je hned několik. Už teď jsou naftové motory na ústupu. Aféra s měřením jim zase tolik neublížila, prostě na nižší emise nemají. Pro benzinové motory to znamená smrtící spotřebu pouhé 4 litry na 100 kilometrů. Při očekávaném růstu prodeje aut (přičemž nízkoemisních a bezemisních se dnes v Evropě prodá jen 35 %) to vede k logickému závěru. Enormní zvýšení prodeje aut na elektrický pohon. Tento závěr je jen zdánlivě logický, ten správný praví, že je nutno hledat jiné alternativy spalovacích motorů. To si ovšem úřednictvo a jím masírovaná veřejnost vykládá výhradně jako elektrický pohon.

 

A přichází okamžik pro první jedovatou poznámku: Dejme tomu, že 5,5 milionu osobních aut v Česku nahradíme elektromobily. Roční spotřeba jednoho vozu činí při najetí 1000 km měsíčně dvě MWh. Musíme tedy někde mít zdroj 11 TWh. Máme Temelín, zajisté. Loni vyrobil 16 TWh...

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se