Ještě do roku 2010 se firma Uber jmenovala UberCab a do roku 2013 fungovala jako licencovaný přepravce. Než přešla na amatérské řidiče, odsuzovala Lyft za porušování zákonů stejnými slovy, jakými dnes taxikáři odsuzují ji (8). V kontextu současné taxi stávky v Praze a ztráty licence Uberu v Londýně napravme prosím několik kolosálních mýtů:

Jak je to s tím sdílením? Uber sám přiznává, že není spolujízdou. Primární motivací řidičů je výdělek a aplikace jim do doby nástupu zákazníka do vozu cíl neukáže. Do sdílené ekonomiky se neřadí Uber sám, řadí ho tam média. Uberista dnes nepotřebuje ani živnostenský list (1). Pokud se přidá k partnerské flotile, nepotřebuje ani vlastní auto. Je už veřejně známo, že takoví řidiči jezdí za hodinovou mzdu. Uber od roku 2013 neumí vysvětlit, v čem se princip služby liší od taxi. Samotným popisem aplikace na App Store se však stylizuje do přímé konkurence hromadné dopravy a taxi (2).

Je tedy zákon zastaralý? Jasně. Jen Uber to tvrdí od minulého pátku i v Londýně, zatímco do té doby dával Londýn za "exemplární příklad" koexistence s tradičními přepravci(7). V Londýně existuje licence tradičních black cabs i licence private hire(5), kterou má Uber nyní ztratit. Problémem je obrovská síla, se kterou Uber masíruje veřejnost – firma si může vybrat, který zákon je zastaralý a co je možné ignorovat.

Proč si taxikáři místo rozbíjení strojů jeden stroj nepořídí? V Praze UberPOP razantně zvedl počet koncesí i taxi licencí, nikoliv však nárůstem trhu. Uberisté se mění na taxikáře v množství, v jakém je nemůžeme absorbovat do Liftaga. Jejich zkušenost? S autem mladším 10 let se uberování díky amortizaci nevyplatí. Uber proto tiše rozšířil maximální stáří vozů na 15 let. Uber stojí díky jinému propočtu ceny vlastně stejně jako levné dispečinky, jenom poplatek, který řidič platí provozovateli platformy, je daleko vyšší. Každý uberista se navíc kvůli platbám z Holandska stává od první jízdy automaticky plátcem DPH. To nejsou udržitelné podmínky. Každý řidič s licencí si může provozováním taxi přivydělávat, jen mu zůstane více peněz. Uber si musí bránit černou skříňku, ve které bez nálepky "taxi" provozuje profitabilní klecový chov nových a nových amatérů bez jakékoliv kontroly státu.

Jaké je řešení pro Prahu a Londýn? Než se v ČR zmodernizují pravidla, může Uber dočasně a bez dopadu na spotřebitele zavést legální a stejně funkční mód UberTAXI, stejně jako v desítkách měst po světě, kterými se příliš nechlubí. Dělá to jen jako záchranu významných trhů, mezi které ale Praha díky turismu patří. Londýn je pro Uber již legalizovaným a obrovským trhem, ze kterého odejít nemůže. Bude tedy muset vyřešit mimo jiné bolehlavy jako požadavky řidičů z titulu závislého pracovního vztahu(4) nebo umožnit kontrolu odvodů DPH.

Aby se Uber mohl hájit, navrhuji veřejnou debatu Liftago vs. Uber. Čtyři takové nabídky významných médií však bohužel již odmítl. Mediálně populární skupina agresivních a frustrovaných "rozbíječů strojů" zatím odvedla pro Uber lepší práci. Jejich přístup je neakceptovatelný, ukázal ale na závažnost situace.

Liftago má přes 200 tisíc převážné českých zákazníků a 1500 profesionálních řidičů, které mediálně známý obraz taxikáře prostě nereprezentuje. Na App Store i Google Play máme i s taxikáři nejvyšší hodnocení v Evropě. Modernizaci zákona proaktivně řešíme, byť kvalitních legálních zprostředkovatelů je více. Jen nerozumím tomu, proč očekávat spolupráci na modernizaci zákona od hráče, který sice má skvělou technologii, ale nejvíc profituje na současném stavu. Modernizujme, ale nečekejme na Uber.

 

Pozn.: Fakta z tohoto komentáře byla doložena a ozdrojována.

(1) https://www.uber.com/cs-CZ/drive/vehicle-solutions/fleet-partners/
(2) https://itunes.apple.com/us/app/uber/id368677368?mt=8
(3) http://www.nydailynews.com/news/national/uber-spent-1-2m-lobbying-efforts-2017-article-1.3408470
(4) https://techcrunch.com/2017/09/23/uber-only-has-itself-to-blame-for-london-license-loss/
(5) https://www.theguardian.com/technology/2017/feb/21/tax-barrister-uber-uk-high-court-alleged-20m-vat-black-hole
(6) https://tfl.gov.uk/corporate/about-tfl/what-we-do/taxi-and-private-hire
(7) cca 13. minuta: https://video.aktualne.cz/dvtv/nejsme-taxisluzba-nove-technologie-predbehly-dobu-a-prinasi/r~1ec0ce94299211e7a4bd0025900fea04/
(8) kopie původního oznámení http://www.benedelman.org/uber/uber-policy-whitepaper-screenshot.png / předchozí zdroj nalezen zde: https://hbr.org/2017/06/uber-cant-be-fixed-its-time-for-regulators-to-shut-it-down

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist