Před zvolením Miloše Zemana prezidentem koloval Prahou slogan: „Voliči Schwarzenberga jsou na sociálních sítích, voliči Zemana na sociálních dávkách.“ Je to asi nejlepší zkratka, jak lze nastínit, proč je Zeman prezidentem. Slogan byl velmi populární právě na on-line sociálních sítích a velmi dobře zapadal do obrazu, který o sobě – a „těch druhých“ – měli jeho tvůrci. Ti, jejichž favorit o několik dní později prohrál. Od té doby můžeme sledovat, jestli se ze své prohry poučili.
Jedním z indikátorů účinnosti této lekce bude i plánované turné osobností organizované skupinou Evropské hodnoty. V její správní radě je i Anna Matušková, členka týmu Karla Schwarzenberga, dnes analytička Babišova Institutu pro politiku a společnost. Bude tedy opravdu možné dobře sledovat, jakou strategii Iniciativa pro evropské hodnoty tentokrát zvolí – jak se poučila.
Za cíl si vytyčila „hájit ve veřejném prostoru důležitost principů a hodnot liberální demokracie“ a debatovat chce hlavně s „mladými lidmi v českých regionech“. Pokud se podaří mezi řečníky, které Iniciativa nabídne, najít příštího prezidenta, bude to slovy ředitele Evropských hodnot „tím lépe“. Právě tento „vedlejší cíl“ také ihned přivolal pozornost novinářů HN, kteří celou akci představili jako hledání Antizemana. To ale myslím teď není namístě, podstatnější jsou jiné, byť méně nápadné momenty.
První moment je pokus o překlenutí rozdílů mezi Prahou a zbytkem ČR, tedy pokud jde o volební chování. Dvě strany by o tom mohly vyprávět – TOP 09 a Strana zelených, obě dvě s nadprůměrnými výsledky v Praze a podprůměrnými v regionech. Přitom je jasné, že tento rozdíl nepřeklenou on-line sociální sítě. To už organizátoři pochopili. Na řadě je druhá past – neprovádět misii, ale upřímně debatovat, tedy respektovat názor druhého (i když se mi nelíbí) a být ochoten na něj přistoupit a korigovat postoj svůj. Hodně ukážou právě první setkání. Pokud převládne názor, že „pražská kavárna“ přišla lidem vysvětlovat správné evropské hodnoty (na které má „samozřejmý“ monopol), bude to indikátor nepoučení z minulé prezidentské volby.
Názorovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.
Druhým momentem je orientace na mladé lidi v regionech. Bude dobré, když iniciativa vysvětlí, proč si vybrala zrovna tuto cílovou skupinu na úkor ostatních. Je to logistika (turné po školách je méně náročné než organizace turné „pro všechny“), je to snaha přitáhnout mladé lidi, je to sázka na to, že ostatní nemá smysl přesvědčovat? Kouká z toho totiž druhé nepoučení z lekce Zeman – přesvědčovat jen nakloněné a ještě k tomu mladé (s kolísavou volební účastí) se neosvědčilo.
Třetím momentem je orientace na mezinárodní otázky, aspoň tak naznačuje výběr organizátora a hostů. Je Iniciativa připravena i na to, co víme z výzkumů veřejného mínění – totiž, že lidé mimo Prahu jsou citliví především na regionální témata? Že relevance témat k diskusi se na rozdíl od marketingu utváří právě na základě snahy o upřímné pochopení problémů druhé strany? Je jisté, že vyhrocená situace na Ukrajině je z hlediska evropské perspektivy podstatná, ale víme také, že Zeman dostal podporu regionů i přes anti-kampaň, která byla založena na jeho spojení s putinovským Ruskem. Jsou dvě možnosti, jak se k tomuto faktu postavit – vysvětlit lidem, že se mýlí a podceňují „ruské“ riziko, anebo se snažit pochopit, proč není téma Putin v jejich politickém rozhodování prioritou.
Z hlediska osobností nabízí Iniciativa dva zajímavé typy. Jsou jimi generál Petr Pavel a ředitel Člověka v tísni Šimon Pánek. Spojuje je relativní mediální známost, nespojenost s žádnou větší kontroverzní kauzou a zahraniční zkušenost. Řeklo by se ideální občanští kandidáti. Jenže, zrovna tomuto druhu se v minulých volbách nedařilo – i Jiří Dienstbier nakonec couvl a nechal si nákladnou kampaň zaplatit ČSSD. A v druhém kole proti sobě stály dvě nákladné kampaně dvou politiků. Proč by lidé měli v roce 2018 volit zcela jinak a zcela jiný typ? Nedostatek financí je větší překážkou než členství v KSČ, vojenská knížka anebo kariéra v neziskovém sektoru. A nedostatek peněz nevyváží ani podpora odkazu Václava Havla. Toto všechno dobře ví muž s rychlou a úspěšnou politickou kariérou – Andrej Babiš.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.