Junckerova Evropská komise se snaží vytvořit program, který nahradí chybějící investice v evropské ekonomice. Mezitím se Evropský parlament zabývá jinou závažnou otázkou: Jak rozbít Google.

Tyto dva problémy spolu úzce souvisejí.

Daleko důležitější, než kolik peněz dokáže Junckerův plán pomocí pákových efektů vytvořit, je otázka, co budou tyto miliardy financovat. Veřejné investice jsme na tomto místě diskutovali nedávno. Vlády (tu českou nevyjímaje) prostě nemají dostatečné množství připravených ekonomicky smysluplných projektů, které by bylo možné rychle financovat. Smysluplnější by bylo nejprve se zeptat, jaké nové veřejné investice a projekty evropské země potřebují, a pak se zamyslet nad financováním.

Co se týče investic v soukromém sektoru, bylo by mnohem lepší, kdyby se evropské země snažily vytvořit příznivé prostředí pro rozvoj nových myšlenek. Evropa je vzdělaný kontinent s dobrou infrastrukturou a příjemné místo k životu. Přesto se nedaří vytvořit podmínky pro vznik a růst nových, inovativních firem. Zatímco v USA jsou mezi deseti největšími firmami podle tržní hodnoty čtyři, které vznikly v posledním půlstoletí, v Evropské unii je nejmladší firmou v desítce největších Volkswagen, založený v roce 1937. Podobné to je i u menších inovativních firem.

Místo lepších podmínek pro růst evropské země naopak vymýšlejí, jak takové inovace co nejvíce ztížit. Amazon, Uber, nyní Google a mnoho dalších firem čelí v Evropě mnohem větším překážkám, než v USA.

Nedostatek finančních zdrojů se tak nezdá být tím klíčovým problémem. Evropská komise by se měla spíše zabývat tím, jak vytvořit prostředí, ve kterém firmy mají podmínky pro skutečně inovativní a přínosné investice. V tom spočívá její úloha, ne ve vytváření administrativních balíčků s finančními subvencemi.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se