Jedním z dlouhodobě kritizovaných důsledků vzestupu digitálních zprostředkovatelů typu Googlu a Facebooku je fakt, že svým nadšením pro personalizaci způsobují polarizaci veřejné sféry. Tím, že nejsme konfrontováni s nesouhlasnými názory, riskujeme, že svůj život prožijeme v něčem, co spisovatel Eli Pariser nazval „filtrová bublina“.

Pariserova bublina je ovšem jen jednou z mnoha, které se před námi rýsují. Má velmi specifický technický původ: až donedávna totiž dokázaly senzory používané při personalizaci zaznamenat pouze naše údery klávesnice či kliknutí myší, ale detekovat naše pocity pro ně byl úkol neřešitelný. A možná by bylo až příliš odvážné hovořit tu o senzorech – jde spíše o cosi jako vodítka. Umožňují však na základě historie našeho surfování předpovědět, co bychom mohli chtít vyhledat příště. Případně mohou použít dotazy, které zadáváme při vyhledávání, a na jejich základě upřednostnit při následujícím vyhledávání určité výsledky.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 90 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.