Článku Ondřeje Jonáše v HN jsem si nemohl nevšimnout a zároveň s ním nemohu zásadně nesouhlasit. Pro Česko, které živí exporty průmyslových výrobků do eurových oblastí, zkrátka není dlouhodobě výhodné, aby bylo izolovaným ostrůvkem v eurovém moři. Druhým Švýcarskem nejsme a nebudeme.

K Jonášově metodice: mezi nejviditelnější efekty přijetí eura správně uvádí snížení transakčních nákladů i pozitivní efekty odstranění FX rizika na obchodní a investiční výměnu se zahraničím. Právě pozitivní vliv na FDI je často - oproti vlivu na exporty - podceňován. Jak je tento přístup chybný dokládá jeden příklad za všechny: nejmenší Škoda Citigo. Ta se původně měla vyrábět, spolu se sesterskými vozítky značky VW a Seat, ve Vrchlabí. Díky euru, jak se několikrát ozvalo z Wolfsburgu, bylo 308 milionů eur investováno v Bratislavě, kde vzniklo 1500 přímých pracovních míst. Citace členů koncernového vedení k tomuto tématu si každý může jednoduše vygooglovat. Možná mohl Ondřej Jonáš připojit a zkusit kvantifikovat i další eurový benefit: vyšší cenová transparentnost povede k lehčí porovnatelnosti cen a tudíž i k větší konkurenci.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se