Myšlenka, že elektronická média sblíží různé části světa, není dvakrát originální – vzpomínáte si na McLuhanovu „globální vesnici“? Avšak její zastánci byli vždy značně nekonkrétní ohledně její praktické podoby. Máme snad oslavovat, že „Gangnam style“, satira na jihokorejskou verzi hipsterského životního stylu, dosáhla na YouTube téměř 1,8 miliardy zobrazení, pakliže většina diváků vtip patrně vůbec nepochopila?
Díky sociálním médiím se dnes myšlenky mohou šířit raketovým tempem. Stačí se podívat na „Kony 2012“, loňskou v podstatě neúspěšnou virální kampaň usilující o dopadení ugandského válečného zločince Josepha Konyho. Rychlost bohužel nemusí nutně vést k činům: místo aby se určité otázce věnovalo pár zapálených jedinců, se jí dostane povrchního zájmu od několika milionů – kteří ho navíc projevují způsobem, který dost možná podkopává snahu zvýšit celosvětové povědomí o problémech, jako jsou partyzánské války v Africe. Podobné virální kampaně mohou fungovat u cílených intervencí typu fundraisingu, ale kdekoliv jinde jsou ošidné.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.