Moc dobře si vzpomínám na nedávnou dobu zvanou "web 2.0". Hodně se tehdy psalo a mluvilo o publikování, o uživateli generovaném obsahu, o sdílení s přáteli. Začínaly se tehdy objevovat první chytré telefony, které toho uměly využít. Pak přišel Facebook a všechno bylo jinak. Většina uživatelů internetu má dnes fotky na Facebooku, mají tam své kontaktní údaje, zájmy, a ti odvážnější tam dokonce sdílejí svoji polohu.
Bylo tady už mnoho pokusů vytvořit něco jako "internetovou ID kartu". Prostě identitu, kterou by se uživatelé přihlašovali na internetu a nepotřebovali tak další registrace. Zatím jsem ani v jednom případě nezaznamenal větší úspěch. A první, komu se to opravdu masově daří, je právě Facebook. V Česku má dnes největší sociální síť miliony uživatelů a svým počtem se tedy řádově blíží počtu vydaných občanských průkazů. Zároveň má jednu velkou výhodu, kterou já vidím jako naprosto klíčovou. Každý uživatel má právě jeden profil.
Mnoho lidí má více telefonních čísel, mnoho e-mailových adres nebo třeba více bytů, chat a domů. Ale velká většina má právě jeden profil na Facebooku. To je parametr, který je schopen zajistit, že každý názor nebo komentář, který se na Facebooku objeví, je jasně podepsán. Právě to dělá z Facebooku serióznější platformu než všechno ostatní, co najdete na internetu.
Stačí srovnat několik konverzací pod článkem na serveru, který dovoluje anonymní komentáře, s těmi, které jsou podepsané. Na první pohled by se zdálo, že nepodepsané názory budou upřímnější. Pravý opak je pravdou, člověk, který se pod svůj názor nepodepíše, si ve většině případů hraje na někoho, kým vůbec není, a jeho myšlenky tomu bohužel odpovídají.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.