Americký teoretik managementu Michael Porter definoval a popsal hodnotový řetězec firmy: strukturu tvorby přidané hodnoty v podniku spočívající v přínosu jednotlivých činností firmy - článků řetězce - k vytvořené přidané hodnotě zboží. Těmi "články hodnotového řetězce" jsou podle Portera a jeho následovníků logistika vstupů, operace, logistika výstupů, marketing, prodej a služby zákazníkům.

Logistika vstupu zahrnuje nejen nákup výrobních faktorů, materiálu a energií či řízení zásob vstupů, ale také výzkum, vývoj a design; logistika výstupů zahrnuje mj. řízení zásob produkce a distribuci. Výzkumy a analýzy hodnotového řetězce v podnicích v soudobých globalizovaných ekonomikách ukazují, že z hlediska velikosti příspěvku k tvorbě přidané hodnoty jsou zejména výzkum, vývoj a design na straně jedné a na straně druhé distribuce, marketing a služby zákazníkům těmi články hodnotového řetězce, jejichž příspěvek k tvorbě hodnoty bývá v podniku nejvyšší. Naopak výroba a další činnosti spadající do kategorie "operace" přispívají k tvorbě přidané hodnoty zpravidla (ne vždy!) méně.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se