Existuje mnoho ekonomických důvodů, proč nezavést fiskální brzdu. Ať už kvůli libovůli jejích parametrů, neflexibilitě ve výjimečných situacích, schopnosti navždy omezit proticyklickou a investiční funkci veřejných financí, nemožnosti objektivně stanovit optimální úroveň zadlužení... nebo i kvůli technicky primitivnímu hodnocení objemové jednotky (dluh) v závislosti na ročním toku (HDP). Jeden důvod by ale měl vyčnívat nad ostatní. I v očích ekonomů. Fiskální brzda totiž vytvoří obrovský demokratický deficit.

Jedná se o geniální technokratické řešení v nedostatečně demokratickém režimu, jakým je dnes bohužel mezivládní Evropská unie. Proto se evropští lídři tak často uchylují k neovlivnitelným radám a agenturám založeným na ekonomických pravdách (rozuměj dogmatech). Proto je Evropská centrální banka tak fanaticky fixovaná na svůj samojediný mandát cenové stability. Ač je na evropské úrovni fiskální brzda "znouzeneřestí", na národní úrovni je pouze nástrojem, jak se vyhnout demokratické diskreci lidu.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se