Věřím, že ani po diamantovém víkendu nemáte designově dokonalé britské vlajky dost. A tak vám ji nabízím ještě jednou. Když teď přistanete na jakémkoliv důležitém letišti světa, je velká šance, že právě vlajka Velké Británie bude tou první, kterou uvidíte.

Může za to britský premiér David Cameron. Rozhodl se, že Británie by neměla promarnit příležitost, kterou jí nabízí mimořádná pozornost vyvolaná diamantově-olympijským rokem. Že by měla světu ukázat, že pořád existují oblasti, v nichž dominuje, byť už to není počet kolonií. A nalákat svět, aby se na ten zázrak přijel do Británie osobně a v co největším počtu podívat.

Cameron najal reklamní agenturu a povolal do zbraně všechny myslitelné britské kulturní, sportovní a podnikatelské celebrity. Výsledkem je kampaň, kterou vidíte ve fotogalerii níže. Velká Británie si v ní hraje s mnoha významy slova GREAT, jež v angličtině znamená kromě velký třeba také skvělý, báječný, senzační, geniální, oddaný, nezapomenutelný, skutečný, vlivný nebo slavný.

Na plakátech, pro které si Velká Británie koupila inzertní plochy na letištích a místech zvýšeného turistického zájmu ve 14 světových metropolích, se země chlubí vším, co má GREAT - třeba venkovem, kreativitou, sportovními legendami, historií, zelení, podnikateli nebo nákupními centry.


Británie se chlubí svými podnikateli, nakupováním, kreativitou, inovacemi, dědictvím a venkovem. Čím bychom se měli chlubit my v Česku?

Váš názor: 
Vaše jméno a obec: 
Váš e-mail: 


Alena, Praha Jsem pyšná na Klub českých turistů, díky němuž se nedá v české krajině prakticky zabloudit. Pak se mi líbí prostupnost a přístupnost české krajiny, i když toto se pomalu zhoršuje - dálnice a průmyslové zóny. Žije u nás spousta chytrých a šikovných lidí, kteří se bůhvíproč nederou nahoru a tak je tam ta společnost, která tam je. Přála bych nám všem vyšší sebevědomí a odolnost, abychom se nebáli prohrávat a ztrapnit se v zájmu boje o dobrou věc.

Tomáš Wehle, Praha Geniálním Santiniho kostelem na Zelené Hoře ve Žďáru nad Sázavou.

Láďa Švestka na Facebooku HNDialog: No myslím si, že Češi by mohli být hrdý národ - na to, jak jsme malincí, jsme měli a máme kvalitní hudební skladatele, režiséry, vědce, sportovce. Bohužel tak nějak se to vytrácí z naší mysli a jsme mediálně masírování korupcí podvody a špinavými politiky.

Alena Na otázku "Kdy naposledy jste si domů koupili ... v barvách české vlajky?" mohu odpovědět, že minulý týden, koupila jsem si havajský věnec na krk v českých barvách. A otázka "Kdy naposledy jste byli na svoje češství tak nějak obyčejně pyšní a nesouviselo to s Jaromírem Jágrem?- tak moje odpověď je, že vždy. Žiji teď v zahraničí a myslím, že každý, kdo je chvíli pryč, brzo zatouží po domovu nebo je alespoň rád za každou drobnůstku, která mu jej přiblíží. Pokud někdo nikdy neuvidí jiný svět, nemůže srovnávat a vidět, jak je Česko úžasné samo o sobě.

Travis Chambers Ja uz vim (z mych roku mezi vas) na co Cesi co nejvic hrdy. Pivo a holky no? V kazde hospode nekdo poznal docela rychle muj prizvuk a se zeptal "Hej Americane, co nase pivo, co nase holky?" A obcas taky na plus pridal, "A co nase Hokej vole?" Urcite meli pravdu, Cesko urcite ma pekne holky, superove pivo, a hokej, ale co priroda? Cesko ma nejkrasnejsi pole co jsem videl po celem svete. Vis co jeste mam rad? Cesky babicky. No, babicky. Jsou tak hodny, vari kouzelne jidlo, a nejlepsi tech jsou z Hanacky. Jsem bydlel aspon dva mesice ve Ostrave, Olomouci, Praze, Brne, Jihlave a Trebici. Hanacko je srdce Ceska podle mne. Nejprijemnsejsi, takovy stastny lidi, a srdce Hanacko je Olomouc. Ahh Olomouc. Ciste ulice, skoro zadne grafiti, inteligentni studenty, proste pratelsti Olomoucaci! To je jen muj nazor a zkusenost, ale tohleto American se vrati Cesku co nejdrive. Diky Cesko za nadherne jara, slunecni nezapomenitelni leta, a vanocni trhove zima! Cesko, mas urcite na co hlasat svete, do toho. Bez domov muj? Cesko. 


V New Yorku kampaň odstartovala obarvením vlaků metra na britské barvy - přičemž na každých dveřích byl jednoduchý slogan THIS IS GREAT, menším písmem doplněný o BRITAIN. Do metra se při této příležitosti dostavily všechny módní ikony, které mají momentálně Spojené státy za trvalou adresu, v čele s Victorií Beckhamovou a legendární britskou šéfredaktorkou amerického Vogue Annou Wintourovou.

Přímo v Británii pak běží interní odnož kampaně, která pod heslem SHARE YOUR GREAT (volně přeloženo jako Podělte se o své přednosti, velikány) vyzývá místní obyvatele, aby otevřeli svoje adresáře, aktivizovali známé po celém světě a pozvali je domů, do Británie, na návštěvu. Vláda si od kampaně slibuje, že si díky ní najde cestu do Británie v následujících čtyřech letech 4,6 milionu návštěvníků, kteří by bývali zamířili jinam, a utratí tu 2,3 miliardy liber.

Londýnský starosta Boris Johnson pak spustil ještě jednu kampaň, zaměřenou na to, aby i Londýňané měli něco z toho olympijského šílenství, na které většinou nesehnali lístky a kvůli kterému budou muset někteří jezdit každý den do práce až o dvě hodiny déle než normálně. Pod heslem SUMMER LIKE NO OTHER (Léto jako žádné jiné) se v Londýně už od jara koná nekonečné množství speciálních hudebních, tanečních, divadelních a jiných akcí. Typicky britské je i rozhodnutí postavit v olympijském areálu šokující, extravagantní, nehoráznou rudou vyhlídkovou věž od britského sochaře indického původu Anishe Kapoora. Respektive typické je to, že proti věži, která je vidět deset kilometrů daleko, a stavebního řízení se tak mohly zúčastnit tisíce lidí, skoro nikdo ze sousedů neprotestoval.

To, co mě na kampaních, diamantových oslavách i kulturních orgiích provázejících olympiádu fascinuje, není slibovaný významný příjem pro britskou ekonomiku. Ale spíš ta lehkost, s níž se Britové dokážou chlubit a radovat z toho, že jsou Brity. Co na tom, že je země v recesi a nic nesignalizuje, že by se z ní nějak rychle vyhrabala. Co na tom, že další a další studie dokazují, že čím dál víc dětí opouští zdejší školy, aniž by se naučily pořádně číst nebo počítat. Co na tom, že o místním zdravotnictví se dá říct jedině to, že kdysi bývalo na slušné úrovni, ale to kdysi si už skoro nikdo nepamatuje.

Británie prostě oslavuje sama sebe, v duchu hesla KEEP CALM AND CARRY ON (Zachovejte klid a pokračujte), které vláda rozvěsila po celé zemi v roce 1939, aby pozdvihla válečnou morálku obyvatelstva. Leckdo Camerona za oslavnou kampaň v čase, kdy Británie chřadne, kritizoval. Já říkám, že slavit a pyšnit se je rozhodně lepší než propadat depresi.

Ze všech nejvíc mě v Cameronově kampani zaujal vizuál ENTREPRENEURS ARE GREAT (Podnikatelé jsou skvělí), kde zemi s propagací pomáhá šéf Virgin Group Richard Branson, což je, jako kdyby tady v Česku vláda oslovila Radima Jančuru, Jana Světlíka nebo Jannise Samarase.

Tak si trochu představuji, jak by taková kampaň asi dopadla v Česku - zakázku na ni by v neprůhledném výběrovém řízení získala nějaké neznámá reklamní agentura založená těsně před vyhlášením tendru, znovu by se špatně a draze nafotil Karlův most a Pražský hrad. A když by se zadařilo, podařilo by se přemluvit nějakého "bývalého" Čecha, jako je Lendl nebo Navrátilová, aby se nechali před ten most namontovat.

Když viděl legendární marketér Frank Lowe v britské televizi poslední reklamu na Česko, nechal se slyšet, že to bylo tak hrozné, že příště to radši sám natočí zadarmo. Telefonní číslo případně seženu. A slogan? Bojím se, že KEEP CALM AND CARRY ON pro nás zrovna teď není to pravé. Daleko víc by se nám hodilo to, co Lowe vymyslel pro obchodní řetězec Tesco: EVERY LITTLE HELPS (Na všem záleží).

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se