Odhalení odcházejícího zaměstnance banky Goldman Sachs Grega Smithe zveřejněné před necelým týdnem v New York Times na sebe strhlo mimořádnou pozornost a vyvolalo přímo lavinu následných komentářů a úvah. Poprask kolem tohoto odhalení však ani tak není důležitý kvůli spekulacím nad Smithovými motivy či konkrétní situací v Goldman Sachs. Daleko podstatnější jsou obecné faktory, které ovlivňují kulturu finančních trhů a které mohou vytvářet podhoubí pro chování popsané Smithem.

Obecně je pravda, že finanční instituce může být dlouhodobě úspěšná pouze tehdy, pokud budou úspěšní její klienti. Finanční instituce působí dlouhodobě, a proto nutně potřebuje důvěru klientů. Bez ní v podstatě nemůže existovat a její hodnota je nulová, což je pochopitelně zcela proti zájmům vlastníků. V jejich zájmu by proto mělo být, aby firemní kultura vycházela z úcty ke klientovi a z upřednostnění jeho zájmu před krátkodobým zájmem firmy.

Platit by to mělo zcela obecně, nejen pro finanční sektor a specificky pro obchodníky s deriváty.

Zisk za každou cenu

Realita na finančních trzích je ovšem z několika důvodů komplikovanější. První komplikací je obecné chování akciových investorů, kteří mají tendenci se soustředit na krátkodobé výsledky firmy. To nutí managementy preferovat krátkodobý horizont před dlouhodobou perspektivou. Není to samozřejmě jen problém finančního sektoru, ale v něm se projevuje mimo jiné tendencemi, které popsal Smith.

Druhým důvodem je známý a v posledních letech často probíraný problém asymetrie mezi možností výrazného krátkodobého zisku a rizikem dlouhodobých ztrát při rozhodování jednotlivých zaměstnanců.

Tato asymetrie vede ke snaze maximalizovat krátkodobý zisk za každou cenu bez ohledu na možnost dlouhodobé reputační ztráty (tedy jinak řečeno zisku finanční instituce na úkor klienta). Třetím důvodem je rychle sílící tendence k růstu anonymity finančních trhů.

V prostředí plném počítačů, abstraktních matematických modelů, telekonferencí a velmi vysokou obrátkou pracovníků se snadno ztratí lidský rozměr.

Je velký rozdíl mezi kulturou založenou na budování dlouhodobých osobních vztahů a kulturou založenou na obchodování na dálku s víceméně anonymními lidmi, se kterými se pravděpodobně v budoucnosti už nejspíše nesetkám.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 40 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru