Protože žádná veřejná soutěž na miliardovou zakázku neproběhla. Současné tabule druhé kategorie, které míjíme na dálnicích, jsou symbolem podezřelé protekce, jíž stát zahrnul velké konsorcium z Vídně.

Byl to ministr Řebíček, kdo nedal nikomu jinému příležitost. Zakázku pokoutně "splichtil" v dodatku ke smlouvě s Kapschem na stavbu a provozování elektronického mýtného. V rozporu se zákonem. Tabule s mýtným totiž nesouvisejí, a ministr byl povinen vyzvat k podání nabídek i další firmy.

Výsledek Řebíčkova úskoku je žalostný. Naše tabule jsou nejen dražší než třeba německé, ale také primitivnější. Neumějí průběžně usměrňovat dopravu, neumějí anglicky ani vám nedoporučí objížďku při kolonách. A co už je úplně nepochopitelné, ministerstvo na Kapsch netlačí, aby nabídku informací obohatil.

 

Slabostí pro Kapsch netrpěl pouze Řebíček. Jeho předchůdce lidovec Milan Šimonovský stojí za pochybným tendrem na mýtné, v němž vyhrál Kapsch, který nabídl vyšší cenu než další dva uchazeči. Pro nesplnění zadání vyřadila komise například firmu Autostrade, která teď staví ve Francii satelitní mýto osmkrát levněji než Kapsch u nás mikrovlnné brány.

A velký krotitel stavebních firem Vít Bárta? Ten stál hodně blízko dohodě s Kapschem, že bez otevřeného tendru dostane další zakázku na rozšíření mýta i na silnice první třídy.

Slabost vlád pro Kapsch se podobá jejich povolnosti vůči zájmům státní firmy ČEZ. Je načase zvrhlý vztah přetnout. Najde k tomu odvahu nový ministr dopravy za VV Pavel Dobeš? Na poradě v Bártově apartmá ji ale asi nenasaje.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist