Poštovní spořitelna

1 milion aktivních klientů
má v současnosti Poštovní spořitelna. Další zhruba milion lidí má u Poštovní spořitelny vkladní knížku.

3377 poboček má dnes Česká pošta
všechny nabízejí služby Poštovní spořitelny. Platby kartou umožňují jen jejím klientům.

50 poboček
má Poštovní spořitelna mimo pobočky České pošty.

1 miliardu korun
platí ročně ČSOB České poště za provoz Poštovní spořitelny.

350 milionů
činí maximální hodnota rámcové smlouvy, pokud pošta odebere plný počet terminálů.

Zákazníci České pošty už možná nebudou muset za služby platit hotově. Firma totiž po letech váhání vybrala firmu, která jí má dodat systém pro bezhotovostní platby. Dosud mohli za poštovní služby platit svou Maxkartou jen zákazníci Poštovní spořitelny. To se však má změnit.

Za dodavatele 8333 terminálů a souvisejících technologických řešení pošta vybrala společnost Asseco Central Europe. Pošta za to má zaplatit až 350 milionů korun.

Jde "pouze" o rámcovou smlouvu, podle šéfa Asseca Jozefa Kleina tak jeho firma bude mít "bez vykonávací smlouvy nulový byznys". Pošta tak musí ještě o konkrétním nákupu terminálu rozhodnout zvlášť. Zákazníci i poštovní úředníci se však podle něj mají na co těšit. "Jde o poslední generaci moderních terminálů se čtečkami čárových kódů," dodal Klein.

Dva terminály vedle sebe?

Pošta však uvádí, že v rámci veřejné zakázky nepoptávala jen terminály. "Předmět veřejné zakázky je širší než pouze terminály a související služby. Součástí byl také nákup dalších periferií pro další projekty," řekl HN mluvčí pošty Ivo Mravinac.

Systém má být navázaný na informační systém CzechPoint nebo přijímání balíkových zásilek. Státní firma tím získá kontrolu nad zúčtováním transakcí za vlastní služby, které nyní vypořádává její partner - ČSOB.

Věc má však háček. Pokud bude chtít Česká pošta novými čtečkami nahradit ty, které má na pobočkách Poštovní spořitelna, potřebuje souhlas jejich vlastníka. Jenže ten podle informací HN nemá. A tak se může stát, že na přepážkách České pošty nakonec vedle sebe budou dva kartové terminály. Jeden od Poštovní spořitelny a druhý pro všechny ostatní karty.

Pošta ústy svého mluvčího oponuje, že pro "rozvojové projekty tohoto typu žádný podobný souhlas od svých partnerů nepotřebuje".